bijna klaar - Reisverslag uit Caranavi, Bolivia van casa de esperanza 2013 - WaarBenJij.nu bijna klaar - Reisverslag uit Caranavi, Bolivia van casa de esperanza 2013 - WaarBenJij.nu

bijna klaar

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg casa de esperanza 2013

09 Augustus 2013 | Bolivia, Caranavi

Vandaag een wat bewolkte dag, maar heerlijk. Zelf ben ik met behulp van de ene keer Manuela en de andere keer Ela elke dag bezig geweest, om 22 gordijnen te naaien. De naaimachine geeft verschillende grootte van steken, de ene keer zo groot, dat je er nog een keer overheen moet, de andere keer weer heel klein en af en toe wat trekken aan de stof, zodat je weer verder kunt. Het lampje van de machine is kapot, dus met behulp van de zaklamp, komt toch de draad in de naald.
Let wel, het is toch gelukt, om 22 gordijnen voor elkaar te krijgen.
Vanmorgen met Marijke nog 3 plastic bakjes gekocht, om met het restant gordijn stof nog 3 lampenkapjes te maken. De kinderen van unit 3 heb ik nog 7 vogels van de betreffende gordijn stof laten maken, zodat die aan een blauw geverfde lat in de opgeknapte unit kan komen te hangen. ook zijn er nog 3 panelen geschilderd, om op te hangen. Ja,ja de unit moet ook gezellig gemaakt worden met behulp van de kinderen. Vanmorgen ben ik ook met Marijke naar de privee school van de kinderen geweest in Caranavi en heb ik ze geleerd, om in het Nederlands tot 5 te tellen, ze deden allemaal goed mee. Er zit een basis- en middelbare school in 1 gebouw en het was leuk om deze te bezoeken. We zouden nog wat boodschapjes doen, maar toen we 1 boodschapje gedaan hadden, bleek een meisje erg ziek te zijn en moest eigenlijk wel snel naar boven gebracht worden. We zijn met Febe, ze lag bij mij op schoot achterin de auto naar het huis boven gereden, waar ze geholpen werd. Toen zijn we maar weer naar beneden naar Caranavi gereden. Tussen de middag mochten we in het meisjeshuis, waar de grotere meisjes tot 18 jaar wonen eten. Het was heel leuk te zien zoals ze daar met elkaar wonen. Vorige week was ik met de helft van de vrijwilligers in het jongenshuis en nu hebben we het dus omgeruild.
's Middags ben ik bezig geweest met schoonmaken in unit 3, want na het klussen, zal het ook schoongemaakt moeten worden. Vanaf 15.30 uur ben ik altijd met de kinderen bezig, wat ze erg gezellig vinden. Marry wil ik bedanken voor alle spullen, die zij heeft mee laten nemen voor de kinderen, om creatief bezig te zijn. Ze genieten er volop van.
Vandaag hebben een paar jonge kindjes voetjes met verf laten afdrukken, om vlinders van te maken. Marry bedankt voor het idee.
2 keer per dag mogen de kinderen komen, om iets leuks voor zichzelf te maken. Gemiddeld komen er 20 kinderen en laatst had ik er 40, omdat ze die dag vrij waren.
Het is heerlijk, om die kinderen dat te kunnen bieden.
Vandaag is er hard gewerkt in en buiten de unit. Met behulp van Ceasar, een bekende bij Casa de Esperanza, heeft hard meegeholpen, om het pad voor de unit aan te leggen. De kledingkasten van de kinderen zijn geschuurd en opnieuw gelakt en weer terug geplaatst. Heel veel werk is verzet en schoonmaken is nu het belangrijkste wat gedaan moet worden en de laatste punten moeten morgen worden afgerond.
Kees en Bart hebben 14 fietsen weer rijdend gemaakt, geweldig voor de kinderen, dan kunnen ze weer fietsen.
Zoals jullie lezen, wordt er hard gewerkt, maar wel met plezier.
Groetjes van Marijke

• 09 Augustus 2013 - 08:49

Natasja:

lieve pa en ma,

wat leuk weer wat van jullie te lezen.
    wat zijn jullie druk geweest met z'n alle zeg.
    geniet nog van de laatste dagen.

liefs Natasja, Michel en een knuf van de meiden

• 09 Augustus 2013 - 10:00

Paulien:

Beste allemaal,
    Wat ontzettend mooi om te lezen dat jullie zoveel voor de kinderen kunnen betekenen. Zowel het klussen in hun leefomgeving, als het spelen met de kinderen; ik genieten van jullie verhalen en leef op afstand met jullie mee!
    Nog een paar daagjes daar! Fijn genieten hiervan, en alvast een goede thuisreis gewenst!
    Lieve groet, Paulien uit Zutphen.

• 09 Augustus 2013 - 12:52

Anneke Heijting:

Het is leuk jullie verslagen te lezen. Wat hebben jullie al veel werk verzet! Fijn dat alls een beetje loopt zoals gepland was. De kinderen daar zullen al je creatieve activiteiten erg missen, Marijke!. Veel plezier nog de laatste dagen

• 09 Augustus 2013 - 18:03

Koos En Wil:

Top wat jullie allemaal hebben gedaan geniet van de laatste dagen
    Groetjes Wil en Koos

• 09 Augustus 2013 - 19:18

Carla Punt Adriaanse:

Wat fijn om te lezen dat ook al zijn jullie met een kleine groep er zoveel werk verzet is. Fijn ook dat er weer gefietst kan worden op het terrein. Veel sterkte nog met de laatste klussen en geniet daarna van een korte welverdiende vakantie. Voor Ingward beterschap gewenst .Carla.

• 09 Augustus 2013 - 22:01

Judith:

Wat een werk hebben jullie verzet en dat met een naaimachine die hapert en ook geen lockmachine voorhanden....! Ik heb respect voor jullie hoor.
    Liefs en ben benieuwd naar jullie verhalen.
    Vanuit een bloedheet Kroatië.
    Judith en Henk

• 09 Augustus 2013 - 22:36

Ruud:

Wij volgen jullie op waarbenjijnu al de hele tijd.
    Ein vinden het fantastisch wat jullie doen voor de kinderen.
    Wensen Nog fijne Dagen daar en een goede reis naar huis.
    Ruud Gonnie

• 11 Augustus 2013 - 16:00

Jan En Gerda Otte:

Jan en ik lezen met een zekere regelmaat jullie verhalen.
    Wat geweldig om te lezen dat met de niet altijd voorradige middelen jullie goed werk kunnen AFLEVEREN. jULLIE ENTHOUSIASME SPAT ERVAN AF.
    wE WENSEN JULLIE EEN GOEDE TERUGREIS TOE !!
    We spreken daarna zo spoedig mogelijk af en willen graag naar jullie verhalen luisteren.
    Jan en Gerda